blogheader
Martin's blog
Martin's belevenissen
 

Kerstige muziek

Het najaar van 2016 zat vol met muziek. Zo wonnen we kaarten voor een optreden van Gare du Nord en werd er flink opgetreden met de Dickens Singers en het Groot Gieters Popkoor. Verder nog een leuke workshop blues mondharmonica.

Dit jaar werd de Dickens Singers vanaf 1 november weer gestart. Met grofweg 80% van de Broadway Troupe aangevuld met de mensen die al jaren met alleen Dickens meezingen waren we met ruim 20 mensen. Dit jaar kwamen er twee nieuwe à capella nummers bij het repertoire: "On this day earth shall ring" en "Good Tidings". De eerste is een mooi nummer om mee op te komen in processie vorm, begeleid door alleen een kleine trom. De tweede is een mooie meerstemmige zang met mooie wisselzang tussen de mannen en vrouwen en een wat onverwacht einde. TIjd om flink te studeren dus. Gelukkig zaten de 'oude nummers' er nog behoorlijk goed in. We mochten dit jaar maar liefts acht keer optreden:

  1. Op het Dickens festival in Steenwijk. 
  2. In het Irenehuis in Meppel
  3. Bij de afsluiting van het 'Serious Request' initiatief van het Drenthe College
  4. Op de kerstmarkt in Dalfsen
  5. In Havelte op de kerstmarkt
  6. In Meppel op de koopzondag "Songs in the City"
  7. Bij de kerstmarkt van Woonconcept
  8. In Reestoord in Meppel

Het waren stuk voor stuk weer bijzondere optredens. We begonnen in Steenwijk, ditmaal in de grote Kerk. We besloten om wel met de apparatuur te gaan zingen, omdat de kerk nogal groot is en we hoopten ook elkaar en de piano beter te horen. In de grote kerk in 'het koor' konden we onze spullen opstellen en na het nodige aan soundchecks gingen we netjes op tijd van start. Het was een gecombineerd optreden met het Groot Gieters Popkoor. Tussen 15:00u en 17:00 zouden we om de beurt grofweg 25 minuten optreden. Het Groot Gieters Popkoor had voor de kerst gelegenheid ook een speciaal kerstrepertoire ingestudeerd en dat bestond uit:

  • We three kings
  • Little Drummerboy
  • Hallelujah (Leonard Cohen)
  • Adiemus (Adiemus)
  • Merrry Xmas everybody (Slade)
  • Mag ik dan bij jou (Claudia de Breij)
  • All I want for Christmas (Mariah Carey)

De laatste hebben we echter in de kerk niet gezongen, omdat uit eerdere ervaringen wel duidelijk was dat al te swingende nummers als een brij van geluidsoverlast klinkt in de kerkzaal. 

Optreden in de Grote Kerk Steenwijk

Na het optreden in de kerk gingen we eten bij de Rechter van Steenwijk. En na ons te goed hebben gedaan aan de erwtensoep met brood, gingen we op pad de stad in. Volledig spontaan stelden we ons op daar waar het ons gezellig leek: bij de paardenstal, in een hoekje voor een winkel met overkapping, het HEMA restaurant, bij de steampunk samenkomst etc. Onversterkt, dat wel en dat heeft wel eens wisselende resultaten. Maar gezellig is het wel. Na deze spontane acties werden we nog éénmaal verwacht in de kerk om de avond (voor ons althans) af te sluiten. 

Een kleine impressie van de optredens buiten in Steenwijk:

   

De avond dat we bij het Irenehuis optraden moesten we na afloop ook nog bij de afsluiting van het 'Serious Request 2016' initiatief van het Drenthe College aantreden. In het Irenehuis was het warm; té warm eigenlijk. En omdat we wisten dat we mogelijk bij de tweede etappe in de binnenstad bij het Servicecenter van het Drenthe College misschien nog naar buiten moesten, was niet iedereen zo luchtig gekleed als zou moeten in een bejaardentehuis. Met het zweet onder de oksels van het opbouwen van de apparatuur gingen we van start. In de pauze kregen we lekkere erwtensoep en werden er lustig oliebollen en andere lekkernijen op de kerstmarkt gekocht. Na deel twee was het snel afbreken, en met de piano onder de arm naar het Service Center van het Drenthe College in de hoofdstraat. Tegen de tijd dat hét moment daar was dat de studenten weer 'vrijgelaten' werden na 36uur radiomaken, was het onze taak om het gezellig te maken met onze jazzy Christmas Carols. En hoewel er niet veel publiek was (vooral organisatie en betrokken ouders), heerste er een gezellige saamhorigheid door het idee een bijdrage te kunnen leveren aan een goed doel.

De bakfiets - feestelijk verlichtDe kerstmarkt in Dalfsen was druk, koud en gezellig. Ook ditmaal versterkt met onze apparatuur waren we tussen 19-21u de markt aan het opvrolijken met onze Carols. Ik maakte af en toe dankbaar gebruik van het gaskacheltjede van de schoenverkoper naast onze stek, om mijn handen te warmen. Doordat we dit jaar wat meer à capella nummers hadden, was ik in de gelegenheid om af en toe de benen te strekken in plaats van op de (wederom fantastisch verlichtte en versierde) pianobakfiets te kleumen. De pauze bleek te kort om in de chaos van de markt een toilet te vinden. Ook de rest van het koor vond na 10 minuten de weg terug naar onze tent niet in één keer.... Een tweede pauze zat er niet meer in; de tijd vloog voorbij. Na het optreden was het in de lokale kroeg op de hoek nog lang gezellig. 

Het optreden in Havelte met bakfiets, maar zonder versterking was een bekende locatie. Hoewel we maar ingepland stonden om 3x te zingen, zochten we brutaal andere plekken om vaker ons repertoire te laten horen. Goed verzorgd met glüwein, koffie en thee was de middag snel voorbij. Met de geweldige fotos van Bina Koster! Hieronder een impressie.

 Martin Molema op de piano bakfiets / Havelte 2016 De alten     Gezellig nagenieten Het wordt al gezellig donker 
 

De volgende ronde na Havelte was de koopzondag in Meppel. Met het thema 'Songs in the City' waren we met het Groot Gieters Popkoor en de Dickens Singers niet de enige koren. Op meer plekken werd kerstmuziek ten gehore gebracht. Voor dirigente Marianne Mol en mijzelf is dat een middagje doorpakken. Van 13:30-16:30 optredens van steeds een half uur, met eigenlijk geen pauze. Hooguit doordat de Dickens Singers met wat à capella nummers mij bevrijdden van de pianobakfiets, kreeg ik als pianist wat respijt. Wat snelle rek-en-strek oefeningen om met het volgende nummer weer vrolijk mee te doen. Naar idee van dirigente Marianne Mol was er ook dit jaar weer een collectieve afsluiting met alle koren. Ditmaal had Marianne gekozen voor 'Hallelujah' van Leonard Cohen (helaas in 2016 overleden). Na 16:30 werd het allengs drukker bij onze tent, doordat alle koren zich verzamelden samen met het nieuwsgierige publiek. Met het Groot Gieters Popkoor als stevige ondersteuning (die hebben dit nummer op het repertoire staan) gingen we van start. Hoewel de teksten van tevoren op Facebook waren verschenen en ter plaatse waren uitgedeeld miste helaas zo'n beetje alle 100 koorzangers de herhaling van het laatste couplet. Bijzonder, en toch wel jammer. Maar we haalden er de voorpagina mee van de lokale krant (www.dasmooi.nl).

En na afloop is er dan het traditionele kerstdiner bij onze repetitie locatie 'De Tripbrug'. Rozig van het goede eten en drinken kwam er zo rond 20:00u een einde aan een lange middag hard werken. 

Meestal was het optreden in Meppel het laatste op ons kerstprogram, maar dit jaar waren we na het kerstdiner nog niet klaar. Er stonden nog een optreden bij de kerstmarkt van medewerkers van Woonconcept en het afsluitende optreden bij Reestooord gepland. Het optreden bij de kerstmarkt voor de medewerkers van Woonconcept was bijzonder doordat we omringd waren door zogenaamde 'foodtrucks'. Tijdens het optreden liep het water ons in de mond doordat de geuren van pizza, hamburger en broodjes hete kip ons de neus in dreven. Heerlijk! Lastig om je aandacht bij de muziek te houden. We waren gelukkig uitgenodigd om mee te eten, mede ingegeven door het lastige tijdstip van 17-19u. We genoten dus in onze pauzes (die misschien wel nét iets langer duurden...) van het lekkere eten, warmden ons aan de vuurkorven en hoopten dat het gedrup uit de hemel onze apparatuur niet zou vernielen. Gelukkig bleef het bij wat gespetter en konden we zonder schade (aan de apparatuur in ieder geval) afronden. We sloten natuurlijk af met een zelf geschept ijsje uit de IJskar die naast ons stond. Koud of niet, een toetje hoort er bij. 

Voor Marianne en mijzelf zat de dag er nog niet op voor wat de muziek betrof. Er wachtte ons nog een gezellige repetitie met het Groot Gieters Popkoor. Nog uitbuikend van het lekkere eten en stinkend als gerookte paling van de vuurkorven dook ik weer in de auto naar Giethoorn. In het restaurant "Hollands Venezie" wachtte ons een avond met koffie, thee, lekkers, gekke spelletjes en hapjes. En nog wat repeteren ja.... tenminste dat was de gedachte. Maar het was vooral gezellig. Zowel Marianne als ikzelf kregen een leuke attentie voor onze inzet dit jaar! Leuk! Een avond om op terug te kijken. Goed geregeld!

De afsluiter van 2016 voor Dickens was het optreden in Reestoord. Voor een aantal koorleden toch wel bijzonder omdat sommige ouders daar hun thuis hebben. In de restaurant/zaal was een heus verhoogd podium met mooi versierde kerstboom. Plek zat om de apparatuur op te stellen en de zaal te vullen met onze Christmas Carols. Hoewel de muziek naar onze mening hard genoeg was, bleek het voor de mensen in de zaal niet hard genoeg en het mocht voor de verandering wel een tandje luider. Het was mooi om te zien hoe de mensen in de zaal genoten en hier en daar meezongen met de muziek. Ook hier werden we in de pauze verwend met een hapje en een drankje. Na de pauze vertelde Ineke een zelfbedacht kerstverhaal van een meisje dat verhuisde en haar oma miste. Daarna was het tijd voor ons allerlaatste blokje kerstnummers en sloten we af met een drankje bij herberg Het Plein. 

In de herberg was er voor diverse mensen nog een klein bedankje voor de extra bewezen diensten, en deden we nog een poging om boven het lawaai van de andere gasten uit wat te zingen. Een geslaagde kerstperiode!

 

Muzikale middag in Meppel

Blues in Meppel

Vandaag een middag vol muziek. Enige tijd geleden alweer kwam ik via de Facebook pagina van Zodus (de opvolger van het voormalige Xodus) te weten dat er vandaag een workshop mondharmonica zou zijn. Dat leek mij wel wat. Nu ik alweer een jaar thuis 7 mondharmonica's heb liggen wilde ik wel eens meer weten over het gebruik en in het bijzonder het gebruik voor de blues. Er was wel een minimale inschrijving nodig dus ik ging meteen reclame maken in mijn muzikale kringen: het Groot GIeters Popkoor, de Dickens Singers Meppel en de Broadway Troupe. Dat resulteerde uiteindelijk in een voldoende opkomst waardoor ik vandaag zelf ook mee kon doen.

Het enthousiaste publiek voor de workshop was al vroeg aanwezig om een plekje en bijbehorende mondharmonica te bemachtigen. Meteen uitpakken dat ding en de herkenbare bluesharp even bekenen en gelijk uitgeprobeerd. Een exemplaar in toonsoort C. Nu was het een workshop voor beginners, en doordat ik al wat filmpjes en boekjes gebruikt had om verder te komen kon ik al wat leuks laten horen. Rond één uur gingen we dan aan de slag. Niet gehinderd door enige ervaring moesten we van workshopleider Hans de Vries (www.homesick.nl) al meteen meespelen met zijn blues in G (later zouden we leren dat deze combinatie van blues in G en mondharmonica in C de ideale combinatie is). 

Nadat we twee rondjes blues in G hadden ondersteund met totale chaos en kakafonie uit onze verse mondharmonica, leidde Hans ons enthousiast en bedreven door de technieken van de drie belangrijkste zaken: blazen/zuigen, ritme en motoriek. Allengs veranderde de kakafonie (of zoals Hans het noemde "een bende zoemende bijen") in een herkenbare bluesbegeleiding. Het lezen van tablatuur kwam aan bod zodat we al snel ook een liedje mee konden spelen. Al met al ging ik met de nodige bekenden tevreden bij Herberg 't Plein vandaan met een flinke dosis kennis en motivatie om thuis (meer) aan de slag te gaan. Op naar de tweede etappe.

XL-Repetitie met de Dickens Singers

Ja mensen, het is alweer tijd voor kerstliedjes. De Dickens Singers Meppel bereiden zich al sinds 1 oktober voor op een flinke serie kerstoptredens in Dickens stijl. En dat doen we traditioneel met wat meer jazzy feel dan de andere koren in deze periode. Er zijn dit jaar wat nieuwe à capella liedjes op het repertoire, maar ook daar zoekt onze dirigente weer naar passende melodieen en ritmes. En zoals we dat elk jaar doen, is er zo vlak voor de serie optredens een XL-repetitie. Deze monsterrepetitie staat traditioneel in het thema van hard werken, hapjes, drankjes en een deels aanwezige pianist. Echter, dit jaar moest het door omstandigheden (zie "Blues in Meppel" hierboven) door mijn toedoen wat anders. De deelverzamelingen "enthousiastelingen voor de mondharmonica workshop" en "deelnemers aan de XL-repetitie" was dusdanig groot dat een repetitie van 4 uur niet haalbaar leek. Maar, doordat het repertoire behoorlijk goed de zomer had overleefd konden we volstaan met een halve XL-repetitie. Dat komt dus eigenlijk vooral neer op een repetitie met lekkere hapjes tijdens de koffie en na afloop. Ook deze keer weer een bijzondere locatie in de binnenstad waardoor we met een deel van de mensen nog een staartje van het blues festival konden meepikken. In het US Night Café konden we nog even genieten van onder andere 'Jumping Jack Flash'  'Sweet Home Chicago' van de daar spelende band 'Blues Avenue'. 

De optredens die publiekelijk toegankelijk zijn:

  • zaterdag 10 december op het Dickens Festival van Steenwijk. Tussen 15:00u en 21:00u voornamelijk in de Grote Kerk. In samenwerking met het Groot Gieters Popkoor.
  • vrijdag 16 december in Dalfsen. Tussen 19:00u en 21:00u/
  • zaterdag 17 december in Havelte op de kerstmarkt. Tussen 13:00 en 17:00u
  • zondag 18 december in Meppel op de koopzondag. Tussen 13:00 en 17:00. In samenwerking met het Groot Gieters Popkoor.

Verder zijn we nog druk met een drietal besloten optredens. Een drukke decembermaand dus!

 

Expositie in Zael

Voor de zomervakantie 2016 kwam ik Dineke Kraaijeveld tegen. Ik weet dat zij kunstenares is en cello speelt, en zij weet dat ik pianospeel (als ex-koor lid van CoolAct/Dickens Singers) en soms kun je elkaar dan helpen. Dus zo kwam het verzoek of ik haar wilde begeleiden op piano bij haar expositie in September. Haar instrument zou de alt blokfluit zijn.

Na mijn debacle met De Vriendenkring uit Giethoorn had ik mijn lesje wel geleerd: eerst de bladmuziek zien en dan praten we verder. Dus afgesproken om na de vakantie samen te komen om de zaken te bekijken. Omdat het om één klassiek stuk ging van slechts 4 minuten zou het wel lukken. Nu is het ongeveer 25 jaar geleden dat ik voor het laatst een klassiek stuk ten gehore mocht brengen voor publiek, dus enige gebrek aan zelfvertrouwen speelde zeker een rol

Uiteindelijk werd het door eigen toedoen toch weer kort dag voordat we bij elkaar konden komen. In de pauze bij de koorrepetitie in Meppel gingen we samen even zitten om het stuk door te nemen: Klein Suite van Hendrik Andriessen. Een stuk in drie delen varierend van Andante tot Allegretto, veel dynamiek en tempowisselingen. Eenmaal thuis met het stuk in handen ben ik meteen aan de slag gegaan om mijzelf te hersenspoelen: het stuk volledig overkloppen in MuseScore zodat ik partijen kon maken mét en zonder piano of fluit. In MuseScore kun je wel alle notaties, trillers, dynamiek (zowel absoluut als relatief) voorslagen en arpeggio's kwijt maar de tempo wisselingen (ritenuto bijvoorbeeld) zijn lastiger. Vooral in het tweede stuk zat veel dynamiek en arpeggio's over de linker+rechterhand. Maar het ziet er keurig uit. 

Vervolgens liet ik MuseScore van de partijen MP3-bestanden maken zodat ik ze overal (auto, telefoon) kon afspelen, en kon gebruiken om te oefenen. Bijvoorbeeld de fluitpartij vanaf de telefoon mixen met de electrische piano om zo een idee te krijgen van de combinatie. Ook voor Dineke leek me dat handig, dus ook die bestanden naar Dineke gemaild.

 

Vervolgens konden we één keer samen repeteren in Zael. Voor mij luxe want dan hoefde ik niet met mijn piano te slepen. Bovenstaande foto is gemaakt van de uiteindelijke uitvoering maar geeft alvast een mooi beeld van de situatie. Een mooie zwarte Schimmel piano die een prachtige heldere klank produceert en bijna net zo speelt als mijn Yamaha U1 thuis. Na een kwartiertje inspelen was ik wel gewend en konden we aan de slag.

Omdat de piano los staat van de muur en het geluid dus de vrije loop heeft, moest ik heel erg oppassen met de dynamiek. Een onversterkte blokfluit heeft niet al veel volume, een een losstaande piano overstemt dat al gauw. Laten we zeggen dat op de eerste (en enige) repetitie het flink wennen was om met een nieuwe solist samen te zorgen voor een gebalanceerde klank en volume. Als er PP staat (pianissimo) dan moet je in zo'n geval de toetsen bijna aaien in plaats van aanslaan. Om de arpeggio's of akkoorden er dan strak uit te krijgen is niet even eenvoudig (meer). 

Op de openingsdag zelf konden we gelukkig nogmaals de zaken doornemen en was de balans een stuk beter. Na de gebruikelijke woorden van bewondering bij de formele opening was het onze beurt met de muzikale noot. Hoewel het publiek niet erg groot was, zaten er enkele mede muzikanten in de zaal die mij schenen te herkennen, waarna de zenuwen alleen maar verder toenamen. Foutloos was het zeker niet, maar ik ben tevreden. De loftuitingen aan het adres van Dineke in zowel gesproken als geschreven woord (zie foto hier onder) waren ook positief over het muzikale gedeelte. Ik hoop maar dat ik daar een klein beetje aan bijgedragen heb. En zo komt je naam nog weer eens in de krant.......

Concoursen in Hoogeveen en Steenwijk

Zoals elk jaar in het voorjaar waren en weer korenfestivals / concoursen in de regio. De eerste (op 20 februari 2016) viel dit jaar in Steenwijk. Voor het Groot Gieters Popkoor was het een gelegenheid om weer eens in het theater op te treden, maar ook een jury rapport daarvan te ontvangen. Voor The Broadway Troupe was dit nog iets te vroeg, maar waren onze blikken gericht op het concours van het korenfestival in Hoogeveen (op 26 maart 2016). Uiteindelijk was ook het Groot Gieters Popkoor daar ingeloot en kon ik dus in Steenwijk tweemaal aan de vleugel aanschuiven.

Het korenfestival in Steenwijk kenmerkt zich door een hoge mate van gezelligheid en een meezing mogelijkheid bij de wisseling van de koren. Ook dit jaar was de band van één van de koren bereid gevonden om het publiek door een paar hits heen te trekken, ondersteund door wat gelegenheids zangeressen. De leden van het Groot Gieters Popkoor kregen eerder die middag al een workshop over popmuziek zingen, en konden blijven eten in De Meenthe. Maar aangezien we als tweede op de rol stonden, was het al snel inzingen geblazen in een van de kleine, bloedhete zaaltjes. 

Voor de optredens van die avond los zouden barsten, was ik al even de zaal in gelopen om te kijken hoe de situatie 'on stage' er bij stond. Het is toch altijd lastig als je niet even kan inspelen op de betreffende piano of vleugel, dus een gevoel krijgen voor het podium is wel het minste wat je kunt doen. Wat ik daar meemaakte voorspelde niet veel goeds: de mensen van het geluid hadden de grootste moeite om het kwartet (dat gepland stond ná alle optredens) op de juiste manier van geluid te voorzien. Er is niks zo lastig als je jezelf of medemuzikanten of -zangers niet goed kunt horen. Daarvoor heeft men het fenomeen 'monitor' uitgevonden: deze luidsprekers op het podium moeten er voor zorgen dat de verschillende partijen (koor, dirigent, muzikanten) elkaar voldoende kunnen horen én dat je jezelf hoort. Maar dat bleek lastig....

Eenmaal ingezongen gingen we naar de coulissen om onze beurt af te wachten. Na niet al te lang wachten (en jezelf zenuwachtig maken) waren we dan aan de beurt. Een zaal vol met collega koorleden en muzikanten plus een drie koppige jury zouden ons (in)formeel gaan beoordelen. Van de jury zouden we te zijner tijd een schriftelijk rapport ontvangen; het publiek geeft natuurlijk direct terugkoppeling door middel van daverend applaus of uit verveeldheid door je heen kletsen. Op ons repertoire voor die avond stonden de volgende vier nummers:

  1. Somewhere only we know - Keane
  2. Mijn houten hart - De Poema's
  3. Maroon 5 medley 
  4. The rose - Bette Midler

Het gevreesde probleem met het geluid bleek inderdaad ook voor ons een probleem te zijn: er stond geen monitor bij de piano waardoor ik het koor amper hoorde en het koor hoorde de piano slecht. De vleugel stond deels open waardoor er een behoorlijke hoeveelheid geluid tussen mij en het koor zit. Bovendien is de akoestiek in De Meenthe slecht en is het podium behoorlijk groot. De sopranen die vaak de melodie zingen zijn een goed houvast voor mij als pianist om te kijken of het koor versnelt, vertraagd of domweg stukken vergeet te zingen (ja ook dat gebeurt, tijdens repetities en optredens). Tijdens de repetities staan de sopranen vlak achter mij. Op het podium in Steenwijk stonden ze aan de andere kant van het podium, met een luide vleugel er tussen. Tijdens 'Mijn houten hart' gingen koor en pianist dus hun eigen weg en liepen we uit elkaar. Doodzonde! Ook in het jury rapport werd aan dit vervelende incident gerefereerd, en dat voelt toch als een smet op mijn blazoen. Tijdens een zachter stukje van het nummer wisten we elkaar weer te vinden, maar de rest van het optreden ben je er toch enigzins 'van af' en ga je voorzichtiger spelen. En dat is jammer. 

Verder konden we met het Groot Gieters Popkoor terugkijken op een geslaagd optreden en gezien het rapport van de jury mochten we best trots zijn.

Een paar weken later is het tijd voor het concours in theater De Tamboer in Hoogeveen. Zoals gezegd zijn we daar met het Groot Gieters Popkoor én met de Broadway Troupe aanwezig. Ik heb daar al eerder gespeeld bij eerdere concoursen met zowel CoolAct en het Groot Gieters popkoor. Met het Groot Gieters Popkoor waren we als tweede aan de beurt. Met de Broadway Troupe moesten we als eerste na de pauze. Het podium waar we nu moesten optreden is kleiner, en de piano staat dichter bij het koor, waardoor de geluidsproblemen van Steenwijk niet aan de orde waren gelukkig. Met The Broadway Troupe zongen we:

  1. All aboard - medley van Chattanooga Choochoo en 
  2. House of the rising sun - arr. van Bob Chilcott
  3. Mack the knife - Kurt Weill
  4. Stairway to heaven - Led Zeppelin
  5. Find the cost of freedom - Crosby, Stills & Nash (à capella)

Met het Groot Gieters Popkoor zongen we:

  1. Somewhere only we know - Keane
  2. Mijn houten hart - De Poema's
  3. Maroon 5 medley 
  4. The rose - Bette Midler
  5. In this Heart - Sinéad O'Conner

Een paar quotes uit het beoordelingsformulier van de jury, over The Broadway Troupe:

Een muzikaal koor. Niet verkeerd om dit goed bij te houden.

Ik vind de koorklank wel mooi.

Inspirerende dirigent die energie uitstraalt. Ook genoten van de pianist.

Een leuk energiek koor. Mooi repertoire en jullie weten het geheel verrassend en spannend te
houden. Hier wil ik meer van zien!

Lekkere opkomst, origineel. goed bewust van wat je staat te zingen

Goede pianist , ondersteund het koor goed. Lekker bluesy

Natuurlijk waren er ook leerpunten voor koor en pianist, maar die houden we natuurlijk stil zodat we op die punten volgende keer nog beter kunnen scoren. De uitslag? We werden derde (van de 5 korenuit onze category 'overig') met The Broadway Troupe (99,5 punten) en gedeelde vierde (van de 8 koren in de category 'popkoor') met het Groot Gieters Popkoor (89,5 punten). 

Al met al was dit laatste concours naar tevredenheid. Op naar het volgende optreden. Dat is te vinden op 6 mei in Meppel, hoofdstraat, met The Broadway Troupe.

 

 

Een wonderlijke piano

Op 3 April jongstleden hebben we met het Groot Gieters Popkoor opgetreden in de kerkzaal van Fredeshiem. Het was een mooie zonnige dag, en de kerkzaal was daardoor mooi verlicht en lekker warm. Er was al van tevoren gemeld dat er een piano zou staan, maar het altijd een verrassing wat je dan aantreft. In dit geval was het zeker geen teleurstelling. Een mooie zwarte Yamaha stond glimmend in de hoek van de zaal te wachten.

Nu heb ik in mijn tijd als pianist al wat wonderlijke piano's mogen bespelen, maar iets als deze was ik nog niet tegen gekomen. Het is waarschijnlijk een Yamaha U5. Op het eerste gezicht is er niet veel wonderlijks aan deze piano, maar als je goed kijkt valt het op dat de bladmuziek wel ver naar links kan staan (zie foto). Deze piano heeft namelijk een bijzonder mechanisme voor de bladmuziek standaard: deze zit niet in de klep waarmee je de toetsen afdekt maar in de klankkast.

In de voorkant van het bovenste deel van de klankkast is een uitklapbare muziekstandaard verwerkt van aanzienlijke breedte. Het is mogelijk om deze dus in zijn geheel weer in de klankkast te laten terug vallen. Als de standaard uitgeklapt is kun je er gerust 4 pagina's bladmuziek op kwijt. Achter deze muziekstandaard zit nog wel een plank, die er voor zorgt dat de klankkast gesloten blijft. Een bijzondere piano dus. Goed gestemd ook , maar ik moest wel in de hoek met het koor links achter mij. Er kwam namelijk nogal veel volume uit als de piano 'vrij in de ruimte' stond. Lekker in het zonnetje spelend was het hoedje geen overbodige luxe: de rand van de hoed gaf af en toe mooi wat extra schaduw om te voorkomen dat ik tegen het vrolijke lente zonnetje in zat te kijken. 

En dan natuurlijk nog even wat info over het optreden. Een vol programma! Maar liefst 16 nummers. In de kerkzaal is het prachtig zingen trouwens. Een mooie akoestiek die ik zelf bij het zingen van "In this heart" weer eens mocht beleven. Als het kan (en mag) zing ik mee met de bassen bij dit mooie a capella nummer van Sinéad O'Conner.

Het publiek dat voornamelijk uit ouderen bestond vond het zo te zien allemaal erg leuk. Na afloop kregen we allemaal een roos uitgedeeld als bedankje. Leuk!

  1. Listen to the music - Doobie Brothers
  2. Someone like you - Adele
  3. Roar - Katy Perry
  4. I love you more - Racoon
  5. Maroon 5 medley
  6. Avond - Boudewijn de Groot
  7. Viva la Vida - COldplay
  8. Sweet Goodbyes - Krezip

Pauze

  1. In this heart - Sinéad O'Conner
  2. Somewhere only we know - Keane
  3. Born this way - LAdy Gaga
  4. Stil in mij - De Dijk
  5. Mijn houten hart - De poema's
  6. It's raining men - The Weather Girls
  7. Jailhouse Rock - Elvis Presley
  8. The Rose